۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
Wednesday, April 24, 2024
سال 1402 مهار تورم و رشد تولید
جستجو
15
شهريور
1401
استفاده بیش از پنج هزار کشاورز از خدمات علمی پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه
دکتر حسن فیضی روز شنبه، 12 شهریور ماه 1401 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از پیش‌نیازها برای افزایش کیفیت زعفران تولیدی، تجزیه و تحلیل آب و خاک منطقه کشت است که کشاورزان این منطقه تا قبل ایجاد این پژوهشکده، مجبور بودند آزمایش‌های مربوطه را به مشهد ارسال کنند.
وی در عین حال به کمبودهای این پژوهشکده اشاره و اظهار کرد: البته تهیه تجهیزات با فناوری روزآمد نظیر "اچ‌پی‌ال‌سی"، "جی‌سی‌مث" و دستگاه "جذب اتمیک" که مواد موثره، سمی و نیز میزان تقلب در زعفران را نشان می‌دهند، نیازمند حدود 120 میلیارد ریال اعتبار است که در بودجه کنونی دانشگاه نمی‌گنجد و اکنون انجام آزمایش‌های فوق به تهران و مشهد ارسال می‌شود.
وی گفت: دومین چالش ما موضوع سند مالکیت پژوهشکده است که به لحاظ قانونی از طریق اداره مسکن و شهرسازی شهرستان تربت حیدریه و استان خراسان رضوی و البته پیگیری رییس دانشگاه و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.
فیضی همچنین به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زعفران اشاره و اظهار کرد: محور تحقیقات این شرکت‌ها بر روی مواد موثره زعفران و همچنین تولید دارو، مواد آرایشی و بهداشتی، هوشمندسازی مزارع، هوش مصنوعی و  مکانیزاسیون است که تاکنون در قالب برپایی 2 رویداد استارتاپی، طرح‌هایی نیز در این خصوص ارایه شده‌است.
وی افزود: یک شرکت دانش‌بنیان استان اقدام به ساخت پوشش بسته‌بندی زعفران از ضایعات گلبرگ این گیاه کرده است و محققان این پژوهشکده نیز با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان در مشهد، برای استخراج و استانداردسازی ترکیبات رنگی زعفران(کروسین) سرگرم انجام یک طرح تحقیقاتی هستند که نتایج آن به محض نهایی شدن، اعلام خواهد شد.
فیضی در ادامه گفت: با توجه به نزدیکی مقاطع کاشت، داشت و برداشت زعفران، برنامه امسال این پژوهشکده، برپایی کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی به منظور افزایش سطح تولید برای زعفران‌کاران منطقه است.
از مجموع نزدیک به 90 هزار هکتار کشتزار زعفران در خراسان رضوی، هشت هزار و 800 هکتار، معادل 12 درصد آن، به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.


    تعداد بازدید:
    463
    نویسنده:
    امتیازدهی
    میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    سایر خبرها
    Powered by DorsaPortal