۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
Friday, May 3, 2024
سال جهش تولید با مشارکت مردم
جستجو
1402/04/06
رئیس پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت حیدریه در مصاحبه با ایرنا بیان کرد: پژوهشکده زعفران تربت حیدریه تحولات دانش بنیان را کلید زد.
دکتر حسن فیضی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 11 اولویت شامل طراحی و ساخت اقتصادی دستگاه جداسازی اجزای گل زعفران، طراحی و ساخت اقتصادی دستگاه برداشت گل زعفران، کنترل و مدیریت علف‌های هرز و آفات مزارع زعفران و نیز ارایه راهکارهای افزایش ماندگاری و نگهداری گل‌های تازه زعفران است.
وی گفت: همچنین کشت مجدد و آللوپاتی در مزارع زعفران، ‏استانداردسازی استخراج کروسین و سایر ترکیبات موثر زعفران، طراحی، ایجاد و بروزرسانی سامانه جامع اطلاعاتی زعفران‌ کاران کشور، طراحی و ساخت دستگاه درجه‌بندی ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری زعفران و نیز تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و بهداشتی از اجزای مختلف زعفران از دیگر عنوان‌های پژوهشی به تصویب رسیده‌ در دانشگاه تربت حیدریه است. 
رییس پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه اعتبار پژوهشی امسال این واحد تحقیقاتی را 70 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: این رقم کفاف نیازهای پژوهشی برای عقد قرارداد با محققان، مخترعان، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند برای تحقق این نیازهای تحقیقاتی را می‌دهد.
فیضی با تقدیر از اهتمام دولت به بودجه پژوهش که باعث رشد اعتبارات دانشگاه تربت حیدریه و به تبع آن پژوهشکده زعفران این شهرستان شد در بیان شیوه کار حمایت از پژوهشگران گفت: موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت این پژوهشکده که متناسب با نیاز و اقلیم منطقه است در سامانه‌های تخصصی کشوری مرتبط با موضوعات مورد نظر خود منتشر و از طریق فراخوان محققان و دریافت مطالب اولیه و بررسی و داوری آنها در نهایت با عقد قرارداد به مرحله اجرا می رسد.
این استاد دانشگاه با یادآوری تشدید خشکسالی و ضرورت تغییر راهبرد بخش کشاورزی کشور ابراز امیدواری کرد: فعالیت های تحقیقی و پژوهشی و تشریک مساعی محققان، دانشمندان، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی و کشاورزان بویژه در خراسان رضوی و تربت حیدریه به ارتقای کمی و کیفی تولید زعفران و به تبع آن ارزش افزوده و رشد سرانه درآمدی بهره برداران منجر شود.
گفتنی است تفاهم‌نامه همکاریهای مشترک در حوزه‌های مختلف کشاورزی بویژه زعفران، راه‌اندازی پژوهشکده نوغان داری و صنعت ابریشم و همکاری در ایجاد شهرک‌های کشاورزی چند روز پیش با حضور روسای سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی و دانشگاه تربت حیدریه منعقد شد.
به گزارش ایرنا پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه به عنوان نخستین مرکز تخصصی ایران در سال 1386 ابتدا در دانشگاه فردوسی مشهد پایه‌گذاری و در سال 1391 به دانشگاه تربت‌حیدریه واگذار شد.
تربت حیدریه به لحاظ تولید کمی و کیفی قطب زعفران جهان محسوب می شود از این روی نخستین بورس کشوری آن نیز سال 1392 در این شهرستان راه اندازی شد و هم‌اکنون معاملات این محصول گران قیمت و ارزآور در 2 شعبه کارگزاری بورس و بازار منطقه فعال است.
تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد به عنوان قطب کشاورزی خراسان رضوی و با بهره مندی از مزارع و باغات الگویی در تولید برخی محصولات رتبه های کشوری و استانی را در اختیار دارد.
 
منبع خبر:  ایرنا
تعداد بازدید:
769
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal